in ,

AdorAdor

Alexandra Damian, antreprenoare la Crearium și pasionată de lumea suculentelor: „Descoperirea acestui univers fascinant al formelor și culorilor vii ne oferă un refugiu natural.”

În perioada pandemică, când lucra un job full-time în marketing, Alexandra și-a ascultat intuiția, a părăsit mediul corporativ fără ezitare și s-a hotărât să meargă pe drumul suculent. Fascinația ei pentru terarii s-a materalizat într-o mică afacere clujeană – Crearium, design viu în terarii cu suculente, care i-a ridicat numeroase provocări la început, mai ales pe o nișă atât de unică, cum este cea de suculente în România.

Într-o astfel de nișă nu e ușor să îți faci un nume pe piață, pentru că e nevoie să îți creezi și să îți educi publicul, înainte de a-ți vinde efectiv creațiile. – spunea Alexandra

Cu ocazia acestui interviu, ea ne-a introdus în universul caleidoscopic al suculentelor, ne-a povestit cum creează pas-cu-pas o experiență pentru fiecare client Crearium (de la conceptul creativ și până la livrarea suculentelor), cum încearcă să ofere suport și educație pe această nișă, astfel încât să avem grijă de o suculentă, fără să o ucidem accidental.

Alexandra, dă-ne câteva detalii despre Crearium – design viu, creat din dragoste pentru plantele suculente. De unde a pornit pasiunea pentru suculente? Și cum ai avut curajul de a trece de la pasiune la afacere?

Salutare tuturor, vă mulțumesc că ați venit aici, în universul Crearium! 🙂 Povestea design-ului viu a început acum 5 ani, mai degrabă cu componenta de design decât cu componenta vie, în momentul în care am descoperit obiectul de decor numit terariu. M-a fascinat ideea vizuală a unui vas de sticlă ce conturează atât de subtil conținutul cu plante, așa că am început și eu să experimentez cu crearea de peisaje în miniatură cu suculente, care mi-au absorbit, ușor-ușor, toată atenția și creativitatea.

Eu n-am fost niciodată o persoană „crafty” în sensul clasic al cuvântului, iar aranjamentele astea îmi arătau o latură creativă a mea pe care nu credeam că o am. Uite-așa, tot experimentând timp de un an, învățând despre plantele suculente și cum să le configurez astfel încât să reziste multă vreme în aranjamente, am decis că vreau să împărtășesc cu lumea noul meu experiment și am lansat proiectul Crearium. La început era practic un soi de blog pe Facebook cu experiențele mele, unde mai vindeam din când în când ceea ce mi se părea că iese mai spectaculos din aranjamente.

În 2020 venise pandemia, eram deja absorbită cu totul de universul ăsta și n-a mai fost cale de întoarcere – am renunțat la jobul de marketing și mi-am pus toată energia în Crearium, care a devenit o mică afacere din Cluj-Napoca.

Totul s-a întâmplat organic și, sinceră să fiu, acum uitându-mă în spate, să pornesc afacerea asta a fost mai mult o chestiune de intuiție decât una de plan de business, dar riscul a meritat!

Care crezi că sunt beneficiile în a fi antreprenor pe o nișă unică – cum este cea de suculente, în România? Dar provocările?

Într-o astfel de nișă nu e ușor să îți faci un nume pe piață, pentru că e nevoie să îți creezi și să îți educi publicul, înainte de a-ți vinde efectiv creațiile. Apoi, în nișa suculentelor, dacă nu vinzi plante, ci construiești cu ele altceva, e nevoie să îți extinzi constant gama de produse și să vii mereu în fața publicului cu noutăți creative, pentru a-ți consolida brandul și a te menține în top.

Una din provocările mele la Crearium, având în vedere că nu am un shop fizic, ci doar unul online, a fost să conving publicul că ceea ce văd în imagini este exact ceea ce primesc – acele culori ale plantelor sunt adevărate, chiar așa arată terariile în realitate? Pe lângă asta, a durat mai bine de un an de la lansarea shop-ului online să găsesc o metodă de ambalare potrivită astfel încât să pot trimite prin curieri aranjamentele asamblate exact ca în imaginile de pe site.

Recunosc că pentru mine aceste provocări au fost ușor de depășit pentru că am comunicat și construit de la început brandul ca pe o comunitate în care schimbăm idei, împărtășim reușite, dar și greșeli, iar acest dialog constant cu publicul m-a ajutat să creez o legătură și o relație de încredere solide.

Relația asta strânsă cu publicul cred că e unul din cele mai mari beneficii pentru business-urile de nișă. Pe mine publicul m-a inspirat mereu să încerc idei noi, să accept provocări noi de la el și mi se pare că a înțeles de la început latura asta minimalistă a Crearium, lucru care m-a ajutat să dezvolt produse din idei de la și pentru comunitate, în timp ce păstrez estetica și valorile Crearium intacte.

Cum s-a schimbat viața ta de când ai început să pui bazele acestui business atât dintr-o perspectivă profesională, cât și dintr-o perspectivă personală?

De când am decis să merg full-time pe drumul suculent, linia dintre viața profesională și cea personală a devenit din ce în ce mai subțire.

Pe de-o parte, fiindcă la început nu aveam o direcție clară și dezvoltarea de noi produse însemna mult experiment în timpul liber. Pe de altă parte, a durat destul de mult să implementez de la 0 o linie de producție pe măsură ce volumul de lucru a crescut și era nevoie să mă organizez mai eficient pentru a termina comenzile la timp. Am trecut prin multe maratoane de lucru cu nopți nedormite până ce am ajuns acolo.😅

Cu toate aceste provocări, am căpătat în timp încredere în mine și în produsele mele, am învățat să mă bucur de libertatea pe care mi-o oferă un business propriu, dar și să gestionez stresul complet diferit față de cum o făceam înainte. E o călătorie emoțională continuă, cu ups and downs, dar cred că asta e frumusețea creației, până la urmă.

Care este publicul țintă al Crearium? La cine îți dorești să ajungă ornamentele tale creative cu suculente?

În ultimii 3 ani de Crearium, după întâlniri și discuții cu mii de #succulovers pe care i-am introdus și ghidat în universul meu, am ajuns la concluzia că frumusețea suculentelor e universală.

De la pasionați de estetică ce-și decorează casele cu terariile mele, la persoane care vor să ofere un cadou viu, adulți care au nevoie să iasă din ecrane și să creeze ceva cu mâinile lor pentru a se relaxa, copii sau adolescenți care învață să prețuiască natura în timp ce construiesc aranjamente sau bunici care se bucură de o activitate nouă, cu toții și-au găsit un loc în universul Crearium.

Aranjamentele tale florale sunt universuri vii, minimaliste și cu bun gust, care își merită locul în apartamentele/casele fiecăruia. De unde îți vine inspirația când creezi un aranjament?

Diversitatea de culori și forme a plantelor suculente mă ajută să modelez „pânza” albă a aranjamentelor în orice mod îmi doresc.

Încerc să rămân conectată senzorial la tot ce mă înconjoară, pentru că nu știu niciodată când senzațiile se vor transpune în munca mea. Îmi iau inspirație din tot ce văd, citesc, ascult și încerc să imprim toate experiențele și sentimentele mele în poveștile pe care le scriu pentru fiecare produs. Uneori le plasez printre ființe mitologice (sunt pasionată de mitologie și îmi place să construiesc astfel de contexte pentru aranjamente), fie mă inspiră un joc și reclădesc peisaje sau personaje de acolo, de multe ori și muzica pe care o ascult se regăsește în ceea ce fac la Crearium – de exemplu, pentru seria Crystalline, cu aranjamente decorate cu geode cristaline, inspirația a fost piesa cu același nume de la Björk.

Pentru cei care nu au intrat încă în contact cu Crearium, dar care sunt în căutarea unui cadou special pentru o persoană dragă de Crăciun. De ce o suculentă ar fi un cadou ideal?

Sunt multe motive – de la culorile și formele lor absolut spectaculoase, până la faptul că sunt niște plante foarte adaptabile și ușor de îngrijit, mai ales că fiecare cadou de la Crearium vine însoțit de un ghid de îngrijire complet, pentru ca aranjamentele să se dezvolte frumos și să devină surse constante de natură în casele celor care le primesc.

Poți să ne împărtășești o reacție memorabilă a unui client pe care ai primit-o?

Cred că una din cele mai frumoase experiențe pe care le-am avut la Crearium a fost momentul în care am ajuns în set-up-ul de poveste dintr-o poieniță de pădure de lângă Cluj, unde o viitoare mireasă care mă urmărea în social media urma să fie surprinsă de către sora ei, în timpul unui picnic de bachelorette, cu un atelier de terarii.

Să văd pe cineva cu care nu mă cunoscusem până atunci că se bucură atât de mult că mă vede și că vom crea împreună un aranjament, la un eveniment cu așa însemnătate mare pentru ea, a fost tare emoționant și-mi amintesc cu mare plăcere de acele momente.

Cum te asiguri că plantele vor ajunge vii și sănătoase la clienți, în urma transportului?

Aminteam mai sus de provocarea transportului terariilor, care mi-a dat mari bătăi de cap, mai ales în peisajul de curierat în care activăm în România momentan.

Long story short, pentru ca aranjamentele mele să ajungă intacte la clienți, le „îmbrac din cap până-n picioare” în ambalaj (încerc să folosesc, pe cât posibil, ambalaje reciclabile sau biodegradabile) și mă asigur că fiecare cutie e protejată în interior și indiferent de modul în care curierul o va manevra, ea va ajunge cu bine la destinație.

Clienții mei primesc, pe lângă ghidul de îngrijire și instrucțiuni detaliate de despachetare, care îi ghidează în acest proces.

Din experiența ta personală, cum contribuie suculentele la bunăstarea unui persoane, fie că vorbim de un corporatist, fie de un tânăr din Generația Z?

Acum un an m-am documentat puțin înainte să scriu un articol de blog despre Blue Monday (prima zi de luni din anul nou, în care toți ne simțim apăsați și nepregătiți pentru a ne începe job-urile și activitățile de după vacanța de Sărbători) și am găsit un studiu interesant care spune că există în pământul pe care îl folosim la plantare un tip de bacterie care, la contactul cu mâinile, ajută eliberarea de serotonină, contribuind astfel direct la starea noastră de bine.

E fascinant, nu? Simplul contact cu pământul pentru plante ne îmbunătățește starea! Așadar, o activitate de creare a unui aranjament dintr-un kit DIY cu suculente ne îndepărtează de griji, ne relaxează și ne ajută să ne descoperim latura creativă.

Cât despre suculente în sine, descoperirea acestui univers fascinant al formelor și culorilor vii ne îndeamnă la contemplare și ne oferă un refugiu natural în momentele în care avem nevoie de deconectare de la viața de zi cu zi.

Cu ce tip de suculentă crezi că ar trebui să-și înceapă un colț verde un tânăr din Generația Z?

Pe scurt – orice suculentă care îi place, fie ea Echeveria, Crassula, Sedum sau oricare din varietățile fabuloase de suculente! Cu câteva reguli simple de îngrijire și o rutină care se formează ușor în timp, orice suculentă poate să se dezvolte armonios și să fie începutul unui colț viu din casa sa!

Care ar fi un sfat pe care l-ai da unei persoane care își dorește să achiziționeze o suculentă, dar evită să o facă pentru că nu își dorește să o omoare?

Întâlnesc des persoane care au avut experiențe nefericite cu suculentele și acum se tem s-o ia de la capăt cu genul ăsta de plante. Cred că problema cea mai mare din piață în momentul ăsta e faptul că cei care comercializează suculente nu le oferă celor care le cumpără instrucțiuni de îngrijire, așa că ei merg acasă cu plantele cumpărate și le îngrijesc asemenea altor plante de apartament. De unde să știi ce să faci cu ele dacă nu-ți zice nimeni?

Eu încerc, pe canalele mele, să acopăr cât pot și componenta asta de educație și etică din domeniul meu, deoarece cred că putem astfel ajuta la evoluția domeniului și a experiențelor oamenilor, în general.

Chiar dacă sunt ușor de îngrijit, suculentele au totuși un regim special – se plantează într-un substrat foarte aerisit, respectiv se replantează după ce au fost cumpărate din magazine – majoritatea vin în substrat dens, din cauza căruia putrezesc rădăcinile în timp (eu, de exemplu, folosesc un substrat amestecat de mine din mai multe elemente după o rețetă pe care am testat-o și îmbunătățit-o timp de aproape un an), se udă doar atunci când substratul s-a uscat complet după ultima udare (pentru că ele își strâng în frunze apă, care le hrănește o bună bucată de timp înainte de a avea nevoie din nou de udare) și se așează într-o zonă cu cât mai multă lumină sau soare, pentru a-și păstra intensitatea culorilor.

Unde te pot găsi și susține cititorii Likez.ro?

Vă aștept să vedeți creațiile mele și să citiți poveștile lor pe website! Mă găsiți și în comunitatea din social media, unde povestim despre suculente, vă dau sfaturi și schimbăm idei, pe Instagram, TikTok (unde mă străduiesc să postez mai des, dar nu-mi iese mereu 🙈, promit că la anul mă pun pe treabă mai serios și acolo) și Facebook.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

GIPHY App Key not set. Please check settings

Cine are ziua de naștere pe 16 decembrie?

Macaulay Culkin și relația unexpected cu Brenda Song, vezi aici